نظر يك معلم
صفحه 1 از 1
نظر يك معلم
یک نویسنده ی خارجی می گوید:
اگر مرا به بهشت وارد کنند و بگویند که حق نداری از بهشت خارج شوی .جهنم را به بهشت ترجیح می دهم .
یکی از ویژگی های بارز انسان کنجکاوی است که از دوران کودکی تا پایان عمر همواره اورا به دانستن و کشف حقایق و پرده برداری از مجهولات شوق می دهد .این نیروی درونی تکاپویی انسان را برای علم و گریز از جهل افزون می کند .
بشر برای کشف و شناخت اسرار این جهان مادی عمدتاٌ از ابزارهای حسی استفاده می کند . به همین دلیل نقش تجربه در این حوزه بسیار اساسی وتکیه بر آن بسیار ضروری است .
مثالی که من معمولاٌ برای دا نش آموزان می زنم . این است که : اگر شما روز های متوالی فیلم دوچرخه سواری ببینید و کتابی در مورد آ ن مطالعه کنید . به هیچ وجه دوچرخه سوار نمی شوید . ولی هنگامی که سوار بر آن شدید و چند با زمین خوردید . دوچرخه سواری را عملاً یاد گرفته اید .
به این ترتیب نظام آموزشی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم قوه ی جستجو گری را در دانش آموزان شکوفا کند و دانستن وکشف مجهولات را برای آنها لذت بخش و نشاط آ ور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیاز مندند به آنها آموزش دهند .
وقتی چنین امری بروز پیدا می کند که کلاس درس علوم تجربی باشد ! نه فقط درس علوم !
تغییر روش تدریس و آموزش از شیوه های سنًتی و انفعالی به شیوه های فعال یاددهی یاد گیری . باعث می شود دانش آموز مطالب را یاد بگیردنه آنکه آنها را حفظ کند .
برای رسیدن به این هدف تدریس باید با سه اصل زیر هماهنگ شویم .
1- وادار نمودن دانش آموزان به انجام کارهای تحقیقی وپژوهشی
2- وادار نمودن دانش آموزان به اجراو ساخت کارهای عملی
3- انجام آزمایشها در حین تدریس
اگر مرا به بهشت وارد کنند و بگویند که حق نداری از بهشت خارج شوی .جهنم را به بهشت ترجیح می دهم .
یکی از ویژگی های بارز انسان کنجکاوی است که از دوران کودکی تا پایان عمر همواره اورا به دانستن و کشف حقایق و پرده برداری از مجهولات شوق می دهد .این نیروی درونی تکاپویی انسان را برای علم و گریز از جهل افزون می کند .
بشر برای کشف و شناخت اسرار این جهان مادی عمدتاٌ از ابزارهای حسی استفاده می کند . به همین دلیل نقش تجربه در این حوزه بسیار اساسی وتکیه بر آن بسیار ضروری است .
مثالی که من معمولاٌ برای دا نش آموزان می زنم . این است که : اگر شما روز های متوالی فیلم دوچرخه سواری ببینید و کتابی در مورد آ ن مطالعه کنید . به هیچ وجه دوچرخه سوار نمی شوید . ولی هنگامی که سوار بر آن شدید و چند با زمین خوردید . دوچرخه سواری را عملاً یاد گرفته اید .
به این ترتیب نظام آموزشی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم قوه ی جستجو گری را در دانش آموزان شکوفا کند و دانستن وکشف مجهولات را برای آنها لذت بخش و نشاط آ ور سازد و هم آنچه را برای زندگی در دنیای امروز و فردا به آن نیاز مندند به آنها آموزش دهند .
وقتی چنین امری بروز پیدا می کند که کلاس درس علوم تجربی باشد ! نه فقط درس علوم !
تغییر روش تدریس و آموزش از شیوه های سنًتی و انفعالی به شیوه های فعال یاددهی یاد گیری . باعث می شود دانش آموز مطالب را یاد بگیردنه آنکه آنها را حفظ کند .
برای رسیدن به این هدف تدریس باید با سه اصل زیر هماهنگ شویم .
1- وادار نمودن دانش آموزان به انجام کارهای تحقیقی وپژوهشی
2- وادار نمودن دانش آموزان به اجراو ساخت کارهای عملی
3- انجام آزمایشها در حین تدریس
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد