نقش تعامل وارتباط بین خانه ومدرسه
صفحه 1 از 1
نقش تعامل وارتباط بین خانه ومدرسه
نقش تعامل وارتباط بین خانه ومدرسه
پیامبر اکرم می فرمایند : فرزند در هفت سال اول سیّد وآقا ودر هفت سال دوم مطیع و فرمانبردار ودر هفت سال سوم وزیر مسئول است .
یا در جای دیگری می فرمایند : بگذار فرزندت هفت سال بازی کند ، هفت سال بعد تربیت شود ، هفت سال بعد اورا همراه ومشاور خود قرار بده .
دانش آموز ما هفت سال اول را طی کرده و هفت سال دوم را در مدرسه طی می کند و ظیفه ی ما در قبال او چیست ؟
ویژگی های این دوران چیست ؟
Ø تغییرات قابل ملاحظه ای در تن وروان
Ø درک خوبیها وبدیها
Ø بدلیل کامل نشدن عقل صلاح وفساد خود را بدرستی تشخیص نمی دهد .
Ø الگو گرفتن از خانواده ، معلم ویا دوستان
Ø حس می کند نیاز مند کسی است که اطمینان واعتماد اورا جلب کرده ومسائل و نیاز مندیهای خود را حل کند .
Ø نیازمند کسب تجربه برای بالا بردن معلومات واطلاعات خود است .
با توجه به ویژگیهای ذکر شده در این دوران باید یک تعاملی صحیح و دوسویه بین خانه ومدرسه وجود داشته باشد تا در تربیت صحیح او تلاش شده ، چراکه این مرحله بهترین دوره ی رشد وتبلور هوش وحافظه بوده وسرعت یادگیری نوجوان بسیار سریع رشد پیدا می کند .
در اواخر این دوران و شروع مرحله ی سوم زندگی فرزند شما .........
· به سبب بحران بلوغ خواهش ها وتمایلات متفاوت و متضادی دارد .
· حساس وزود رنج می شود ودر مقابل رفتار دیگران عکس العمل نشان می دهد .
· بشدّت از همسالان خود الگو می پذیرد .
· سازگاری اجتماعی او دچار آشفتگی می شود .
· غالباً می خواهد در جمع مطرح شود ونقش و مسئولیتی به عهده یگیرد.
حال با توجه به ویژگیها ونکات ذکر شده حهت رشد وتعالی فرزندانمان وظیفه چیست ؟
یکی از راهکارهای اساسی جهت رسیدن به مطلوب بالا هماهنگی بین خانه ومدرسه می باشد . مسئولیّت رشد و تربیت فرزندان ، مسئو لیّت مشترک مدزسه و والدین است . باید این دو نهاد بصورت هماهنگ عمل کنند و سعی داشته باشند روش های یکسانی را به کار گیرند . چنانچه این هماهنگی وجود نداشته باشد کودک دچار سردر گمی خواهد شد .
بعنوان مثال خانواده سعی می کنند فرزند شان به نماز توجّه ی ویژه ای نماید و آنرا در ردیف کارها ی اولیه ی خود قرار دهد ولی مدرسه به نماز ونمازجماعت توجّهی نمی کند و برعکس ، آیا فرزند مان دچار نوعی تضاد نمی شود .
یا اینکه مربّی در مدرسه به دانش آموز می گوید تا موی سرت را کوتاه نکرده ای به مدرسه نیا . از طرفی درمنزل مادر به سبب زیبایی موی او ، با کوتاه کردن و اصلاح موی فرزندش مخالفت می کند . آیا دانش آموز دچار سردرگمی نشده و چنانچه مربّی دوباره به او بگوید ، آیا متوسّل به دروغ نمی شود .
وظایف والدین
1- نداشتن اختلاف بین والدین ، چنانچه اختلافی وجود داشته باشد
* فرزند در گروه ها اجتماعی حضور پیدا می کند .
* از درس ومدرسه لذت نمی برد .
* اغلب نگران وبا قیافه ای گرفته وافسرده در مدرسه حاضر می شود .
* در اثر کمبود عواطف ، عقب ماندگی درسی پیدا می کند .
* ذهن او بیشتر مشغول مشکلات خانوادگی است .
* احترامی برای والدین قائل نیست در نتیجه به افراد جامعه هم با عینک بد بینی نگاه می کند .
2- ایجاد محبت به فرزندان که باعث :
* سلامت روح فرزند می شود .
* سازندگی صحیح فرزند می شود .
* پرورش روح وروان او می شود .
3- وفای به عهد که باعث
* اعتماد شدید فرزند به والدین می شود .
* کار خوب خود را تکرار می کند .
* باعث تقویت کار خوب آنها می شود .
ونکته آخر اینکه در برخورد با نوجوان باید به ویژگیها ی وی توجه داشت و در مقابل جنب وجوش وجست وخیز او ، اگر چه موجب مشکلاتی شود، باید صبر وحوصله به خرج داد . چنانچه در شوره ی فصلت آیه 34 آمده است : « بدی را به بهترین روش پاسخ ده وبا رفتار شایسته آنرا دفع کن ... » .
پیامبر اکرم می فرمایند : فرزند در هفت سال اول سیّد وآقا ودر هفت سال دوم مطیع و فرمانبردار ودر هفت سال سوم وزیر مسئول است .
یا در جای دیگری می فرمایند : بگذار فرزندت هفت سال بازی کند ، هفت سال بعد تربیت شود ، هفت سال بعد اورا همراه ومشاور خود قرار بده .
دانش آموز ما هفت سال اول را طی کرده و هفت سال دوم را در مدرسه طی می کند و ظیفه ی ما در قبال او چیست ؟
ویژگی های این دوران چیست ؟
Ø تغییرات قابل ملاحظه ای در تن وروان
Ø درک خوبیها وبدیها
Ø بدلیل کامل نشدن عقل صلاح وفساد خود را بدرستی تشخیص نمی دهد .
Ø الگو گرفتن از خانواده ، معلم ویا دوستان
Ø حس می کند نیاز مند کسی است که اطمینان واعتماد اورا جلب کرده ومسائل و نیاز مندیهای خود را حل کند .
Ø نیازمند کسب تجربه برای بالا بردن معلومات واطلاعات خود است .
با توجه به ویژگیهای ذکر شده در این دوران باید یک تعاملی صحیح و دوسویه بین خانه ومدرسه وجود داشته باشد تا در تربیت صحیح او تلاش شده ، چراکه این مرحله بهترین دوره ی رشد وتبلور هوش وحافظه بوده وسرعت یادگیری نوجوان بسیار سریع رشد پیدا می کند .
در اواخر این دوران و شروع مرحله ی سوم زندگی فرزند شما .........
· به سبب بحران بلوغ خواهش ها وتمایلات متفاوت و متضادی دارد .
· حساس وزود رنج می شود ودر مقابل رفتار دیگران عکس العمل نشان می دهد .
· بشدّت از همسالان خود الگو می پذیرد .
· سازگاری اجتماعی او دچار آشفتگی می شود .
· غالباً می خواهد در جمع مطرح شود ونقش و مسئولیتی به عهده یگیرد.
حال با توجه به ویژگیها ونکات ذکر شده حهت رشد وتعالی فرزندانمان وظیفه چیست ؟
یکی از راهکارهای اساسی جهت رسیدن به مطلوب بالا هماهنگی بین خانه ومدرسه می باشد . مسئولیّت رشد و تربیت فرزندان ، مسئو لیّت مشترک مدزسه و والدین است . باید این دو نهاد بصورت هماهنگ عمل کنند و سعی داشته باشند روش های یکسانی را به کار گیرند . چنانچه این هماهنگی وجود نداشته باشد کودک دچار سردر گمی خواهد شد .
بعنوان مثال خانواده سعی می کنند فرزند شان به نماز توجّه ی ویژه ای نماید و آنرا در ردیف کارها ی اولیه ی خود قرار دهد ولی مدرسه به نماز ونمازجماعت توجّهی نمی کند و برعکس ، آیا فرزند مان دچار نوعی تضاد نمی شود .
یا اینکه مربّی در مدرسه به دانش آموز می گوید تا موی سرت را کوتاه نکرده ای به مدرسه نیا . از طرفی درمنزل مادر به سبب زیبایی موی او ، با کوتاه کردن و اصلاح موی فرزندش مخالفت می کند . آیا دانش آموز دچار سردرگمی نشده و چنانچه مربّی دوباره به او بگوید ، آیا متوسّل به دروغ نمی شود .
وظایف والدین
1- نداشتن اختلاف بین والدین ، چنانچه اختلافی وجود داشته باشد
* فرزند در گروه ها اجتماعی حضور پیدا می کند .
* از درس ومدرسه لذت نمی برد .
* اغلب نگران وبا قیافه ای گرفته وافسرده در مدرسه حاضر می شود .
* در اثر کمبود عواطف ، عقب ماندگی درسی پیدا می کند .
* ذهن او بیشتر مشغول مشکلات خانوادگی است .
* احترامی برای والدین قائل نیست در نتیجه به افراد جامعه هم با عینک بد بینی نگاه می کند .
2- ایجاد محبت به فرزندان که باعث :
* سلامت روح فرزند می شود .
* سازندگی صحیح فرزند می شود .
* پرورش روح وروان او می شود .
3- وفای به عهد که باعث
* اعتماد شدید فرزند به والدین می شود .
* کار خوب خود را تکرار می کند .
* باعث تقویت کار خوب آنها می شود .
ونکته آخر اینکه در برخورد با نوجوان باید به ویژگیها ی وی توجه داشت و در مقابل جنب وجوش وجست وخیز او ، اگر چه موجب مشکلاتی شود، باید صبر وحوصله به خرج داد . چنانچه در شوره ی فصلت آیه 34 آمده است : « بدی را به بهترین روش پاسخ ده وبا رفتار شایسته آنرا دفع کن ... » .
مواضيع مماثلة
» خانه ای شناور روی آب در هند
» توصیه هایی برای مرد خانه
» پيروزي شيرين استقلال در خانه الاهلي عربستان
» توصیه هایی برای مرد خانه
» پيروزي شيرين استقلال در خانه الاهلي عربستان
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد