عشق ورزي حلال از نظر اسلام
2 مشترك
صفحه 1 از 1
عشق ورزي حلال از نظر اسلام
از آنجاییكه دین اسلام بهعنوان كامل ترین دین الهی مطرح است و نیازمندیهای بشری را در هر زمانی جوابگوست؛ نسبت به ازدواج و كانون مقدس خانواده، تشویقها و ترغیبهای زیادی نموده است، تا جاییكه بیتالمال را یكی از ابزارهای رسیدن به چنین هدفی قلمداد میكند و علاوه بر موارد ضروری تكلیف كرده تا حاكم حكومت اسلامی برای رفع معضل جوانان و پیشگیری از افتادن در ورطه انحراف و مفاسد اجتماعی از بیتالمال مسلمانان استفاده كند. در این خصوص پیامبر عظیمشان اسلام میفرمایند:
«ما بنی بناء فیالاسلام احب الی الله عزوجل منالتزویج»
«در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوبتر از بنای ازدواج نیست»
پاكدامنی و عفت در همه ملل ستودنی است و مختص قشر خاصی نبوده و نیست وبه همیندلیل در همه كشورها برای ازدواج آئین مخصوصی با توجه با قوانین و فرهنگ هر ملتی وجود دارد.
در اسلام عشقورزی تنها در ازدواج، پسندیده شمرده میشود.
بدون شك اعتقادات و باورهای دینی بهترین معیار در امر ازدواج هستند كه مسلماً نتایج مثبت فراوانی را نیز در پی خواهد داشت. در واقع معنویت به زندگی انسان معنا میبخشد ، در خانوادهای كه ایمان اصل قرار داده شود و محور زندگی مشترك بر معنویت قرار بگیرد و با معیارهایی كه اسلام و قرآن عنوان میكنند ، زندگی مشترك پایهریزی شود ، دستیابی به ازدواج موفق امكانپذیر خواهد بود و موجب خوشنودی خداوند و پیامبر اسلام(ص) میشود و همچنین تحسین دیگران را هم درپی خواهد داشت.
معنویت، انسان را به هدفی عالی میرساند و حلال مشكلات ، برطرفكننده نارساییها در نظام خانواده و اجتماع است. معنویت نقش بسزایی دركامیابی و سعادت یك زندگی مشترك دارد.
طرفین قبلاز ازدواج بهتر است بدانند چه هدفی دارند و براساس هدف اصلی برنامهریزی كنند، میزان پایبندی طرفین به اعتقادات مذهبی از اهمیت بسزایی برخودار است.
در ازدواج زن و مرد بهعنوان زن و شوهر در كنار یكدیگر قرار گرفته و زندگی مشترك خود را شروع میكنند. تناسب زوجین در ابعاد معنوی و شخصیتی میتواند به خوشبختی و موفقیت طرفین منتهی شود ، با توجه به تاثیر رفتارها و تربیت خانوادگی افراد در زندگی جدید ، مد نظر قرار دادن پیشینه خانوادگی طرفین اهمیت بسزایی در موفقیت زندگی دارد. ازدواجهایی كه معنویت در آن اصل قرار میگیرد ، از شیرینی و حلاوت بیشتری برخودار خواهند بود. ایمان جاذبه و كشش نیرومند و قوی میان طرفین را به عزت و انسانیت سوق میدهد.
در فضای معنوی طرفین خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال، رفتار و گفتارشان میدانند، در صحبتهایشان صداقت دارند و رویاهایشان از زندگی آینده صادقانه بیان میشود ، درصورت برخورد با مشكلات عمیقتر و منطقیتر برخورد میكنند، ارتباطات عمیق و صمیمی است، همدلی وجود دارد، سنتهای غلط و تجملات از بین میرود و موضوع ساده كردن ازدواج مورد توجه قرار میگیرد ، سیر پرورش شخصیت افراد به سمت تكامل است و فضائل اخلاقی و انسانی در رأس قرار میگیرد.
طرفین یكدیگر را مستعد كمال، پیشرفت و تحول میپندارند، تاكیدشان بر صفات برجسته و مثبت یكدیگر است، تغییرات رفتاری و پیشرفت فكری و اخلاقی یكدیگر را تحسین می كنند، با ارائه پیشنهاد مناسب در خصوص حل مسائل و اعتقاد به گفتگوهای سازنده و ثمربخش، در تصمیمگیری مشاركت می كنند و در هدایت زندگی مشترك از هماهنگی لازم برخوردار هستند، مصلحت زندگی را بر منفعت شخصی ترجیح میدهند و سعی میكنند خواستههای فردی خود را در راه تحقق اهداف زندگی مشترك نادیده بگیرند و هرجا كه مصلحت بزرگتری مطرح است انعطافپذیری بیشتری نشان میدهند، به تكامل یكدیگر میاندیشند، به تقویت روحیه یكدیگر فكر میكنند ، از انتخاب خود راضی هستند، قدرشناس، خوشقول، صحبتپذیر و قهرگریز، مثبتنگر، شاد، كمتوقع، صبور و باحوصله هستند و كلام حق و منطق صحیح را از جانب یكدیگر میپذیرند.
در معنویت، عشقی راستین و حقیقی وجود دارد، خدعه و نیرنگ، تظاهر و دروغ وجود ندارد.
بیاعتنایی و بیتوجهی افراد به معنویت میتواند مشكلات و موانعی را در زندگی مشترك ایجاد كند: این نوع روابط بسیار سست و شكننده خواهند بود و رابطهها هر روز كمرنگتر میشود ، طرفین خود را ملزم به رعایت تعهدات اخلاقی نمیبینند ، خود را در چهارچوب ازدواج و خانواده قرار نمیدهند ، دچار لغزش و اشتباه میشوند ، به خواستههای یكدیگر توجهی ندارند ، عملكردها موجب مخالفت طرفین میشود.
رفتارهای ناپسندخود را توجیه میكنند، مذاكره و گفتگو معنا ندارد، افراد ارزشی برای یكدیگر قائل نمیشوند، تنش و بحران در زندگی وجود دارد، تفاهم و رابطه حسنهای وجود ندارد، یكدیگر را با دیگران مقایسه میكنند، توقعات بیجا از یكدیگر دارند، از انتخاب خود پشیمان هستند ، یكدلی و یكرنگی وجود ندارد ، طرفین نسبت به یكدیگر بیتفاوت هستند و هیچگونه تعلق خاطری ندارند، از كلمات ناسزا و ملالآور در صحبتهایشان استفاده میكنند، از مرز تعادل خارج میشوند، كانون خانواده برایشان اهمیتی ندارد، به منافع شخصی خودشان مینگرند، صمیمیت و رفاقت معنی ندارد و لجاجت و رقابت ناسالم وجود دارد.
زندگی بدون معنویت دوامی ندارد و طولی نخواهد كشید كه آتش عشق به سردی تبدیل میشود و شیرینی موقتی زندگی كوتاه به تلخی دائمی مبدل میشود، هیچ زندگی مشتركی نمیتواند بدون معنویت به مسیر خود ادامه دهد. معنویت داروی شفا بخش و التیامدهنده ضعفها و كمبودها و نارساییهایی است كه معمولا در نظام خانواده پیش میآید و هدایتكننده انسان به سوی سعادت و بهروزی است و به استناد مضمون آیه 32 سوره مباركه نور خداوند میفرماید: مقدمات ازدواج را فراهم نمائید و از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بكوشید چرا كه اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بینیاز میسازد.
به امید آنكه همه جوانها با قرار دادن معیار ایمان و شناخت كافی بهترین تصمیم را كه همان انتخاب عاقلانه و صحیح است، بگیرند و سعادتمند شوند.
منبع: روزنامه اطلاعات
تنظیم برای تبیان :داوودی
«ما بنی بناء فیالاسلام احب الی الله عزوجل منالتزویج»
«در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوبتر از بنای ازدواج نیست»
پاكدامنی و عفت در همه ملل ستودنی است و مختص قشر خاصی نبوده و نیست وبه همیندلیل در همه كشورها برای ازدواج آئین مخصوصی با توجه با قوانین و فرهنگ هر ملتی وجود دارد.
در اسلام عشقورزی تنها در ازدواج، پسندیده شمرده میشود.
بدون شك اعتقادات و باورهای دینی بهترین معیار در امر ازدواج هستند كه مسلماً نتایج مثبت فراوانی را نیز در پی خواهد داشت. در واقع معنویت به زندگی انسان معنا میبخشد ، در خانوادهای كه ایمان اصل قرار داده شود و محور زندگی مشترك بر معنویت قرار بگیرد و با معیارهایی كه اسلام و قرآن عنوان میكنند ، زندگی مشترك پایهریزی شود ، دستیابی به ازدواج موفق امكانپذیر خواهد بود و موجب خوشنودی خداوند و پیامبر اسلام(ص) میشود و همچنین تحسین دیگران را هم درپی خواهد داشت.
معنویت، انسان را به هدفی عالی میرساند و حلال مشكلات ، برطرفكننده نارساییها در نظام خانواده و اجتماع است. معنویت نقش بسزایی دركامیابی و سعادت یك زندگی مشترك دارد.
طرفین قبلاز ازدواج بهتر است بدانند چه هدفی دارند و براساس هدف اصلی برنامهریزی كنند، میزان پایبندی طرفین به اعتقادات مذهبی از اهمیت بسزایی برخودار است.
در ازدواج زن و مرد بهعنوان زن و شوهر در كنار یكدیگر قرار گرفته و زندگی مشترك خود را شروع میكنند. تناسب زوجین در ابعاد معنوی و شخصیتی میتواند به خوشبختی و موفقیت طرفین منتهی شود ، با توجه به تاثیر رفتارها و تربیت خانوادگی افراد در زندگی جدید ، مد نظر قرار دادن پیشینه خانوادگی طرفین اهمیت بسزایی در موفقیت زندگی دارد. ازدواجهایی كه معنویت در آن اصل قرار میگیرد ، از شیرینی و حلاوت بیشتری برخودار خواهند بود. ایمان جاذبه و كشش نیرومند و قوی میان طرفین را به عزت و انسانیت سوق میدهد.
در فضای معنوی طرفین خداوند را حاضر و ناظر بر اعمال، رفتار و گفتارشان میدانند، در صحبتهایشان صداقت دارند و رویاهایشان از زندگی آینده صادقانه بیان میشود ، درصورت برخورد با مشكلات عمیقتر و منطقیتر برخورد میكنند، ارتباطات عمیق و صمیمی است، همدلی وجود دارد، سنتهای غلط و تجملات از بین میرود و موضوع ساده كردن ازدواج مورد توجه قرار میگیرد ، سیر پرورش شخصیت افراد به سمت تكامل است و فضائل اخلاقی و انسانی در رأس قرار میگیرد.
طرفین یكدیگر را مستعد كمال، پیشرفت و تحول میپندارند، تاكیدشان بر صفات برجسته و مثبت یكدیگر است، تغییرات رفتاری و پیشرفت فكری و اخلاقی یكدیگر را تحسین می كنند، با ارائه پیشنهاد مناسب در خصوص حل مسائل و اعتقاد به گفتگوهای سازنده و ثمربخش، در تصمیمگیری مشاركت می كنند و در هدایت زندگی مشترك از هماهنگی لازم برخوردار هستند، مصلحت زندگی را بر منفعت شخصی ترجیح میدهند و سعی میكنند خواستههای فردی خود را در راه تحقق اهداف زندگی مشترك نادیده بگیرند و هرجا كه مصلحت بزرگتری مطرح است انعطافپذیری بیشتری نشان میدهند، به تكامل یكدیگر میاندیشند، به تقویت روحیه یكدیگر فكر میكنند ، از انتخاب خود راضی هستند، قدرشناس، خوشقول، صحبتپذیر و قهرگریز، مثبتنگر، شاد، كمتوقع، صبور و باحوصله هستند و كلام حق و منطق صحیح را از جانب یكدیگر میپذیرند.
در معنویت، عشقی راستین و حقیقی وجود دارد، خدعه و نیرنگ، تظاهر و دروغ وجود ندارد.
بیاعتنایی و بیتوجهی افراد به معنویت میتواند مشكلات و موانعی را در زندگی مشترك ایجاد كند: این نوع روابط بسیار سست و شكننده خواهند بود و رابطهها هر روز كمرنگتر میشود ، طرفین خود را ملزم به رعایت تعهدات اخلاقی نمیبینند ، خود را در چهارچوب ازدواج و خانواده قرار نمیدهند ، دچار لغزش و اشتباه میشوند ، به خواستههای یكدیگر توجهی ندارند ، عملكردها موجب مخالفت طرفین میشود.
رفتارهای ناپسندخود را توجیه میكنند، مذاكره و گفتگو معنا ندارد، افراد ارزشی برای یكدیگر قائل نمیشوند، تنش و بحران در زندگی وجود دارد، تفاهم و رابطه حسنهای وجود ندارد، یكدیگر را با دیگران مقایسه میكنند، توقعات بیجا از یكدیگر دارند، از انتخاب خود پشیمان هستند ، یكدلی و یكرنگی وجود ندارد ، طرفین نسبت به یكدیگر بیتفاوت هستند و هیچگونه تعلق خاطری ندارند، از كلمات ناسزا و ملالآور در صحبتهایشان استفاده میكنند، از مرز تعادل خارج میشوند، كانون خانواده برایشان اهمیتی ندارد، به منافع شخصی خودشان مینگرند، صمیمیت و رفاقت معنی ندارد و لجاجت و رقابت ناسالم وجود دارد.
زندگی بدون معنویت دوامی ندارد و طولی نخواهد كشید كه آتش عشق به سردی تبدیل میشود و شیرینی موقتی زندگی كوتاه به تلخی دائمی مبدل میشود، هیچ زندگی مشتركی نمیتواند بدون معنویت به مسیر خود ادامه دهد. معنویت داروی شفا بخش و التیامدهنده ضعفها و كمبودها و نارساییهایی است كه معمولا در نظام خانواده پیش میآید و هدایتكننده انسان به سوی سعادت و بهروزی است و به استناد مضمون آیه 32 سوره مباركه نور خداوند میفرماید: مقدمات ازدواج را فراهم نمائید و از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بكوشید چرا كه اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بینیاز میسازد.
به امید آنكه همه جوانها با قرار دادن معیار ایمان و شناخت كافی بهترین تصمیم را كه همان انتخاب عاقلانه و صحیح است، بگیرند و سعادتمند شوند.
منبع: روزنامه اطلاعات
تنظیم برای تبیان :داوودی
رد: عشق ورزي حلال از نظر اسلام
درسا جان.مطالب آموزنده و مفید بود.موفق باشی.
Soniya- .
- تعداد پستها : 89
امتياز كاربر : 196
تاريخ عضويت : 2009-10-29
جنسيت :
متولد : 1987-08-20
سن : 37
شهر : تبريز
ساير موارد
نوع گوشي همراه: نوكيا
حالت من: خونسرد
جوايز اخذ شده:
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد