چهارشنبه سوری
2 مشترك
صفحه 1 از 1
چهارشنبه سوری
از جمله جشن های آریایی جشن آتش است.امروزه تنها ((جشن سوری)) معروف به ((چهارشنبه سوری)) و نیز ((جشن سده))
برایمان به یادگار مانده است ودر مورد جشن های فراموش شده ی آتش به ((آذرگان)) می توان اشاره داشت.آتش نزد ایرانیان
مظهر روشنی پاکی طراوت سازندگی زندگی سلامت و تندرستی و در نهایت بارزترین تجلی خداوند در روی زمین است.
مجموعه ی آیین های نوروزی از ((جشن سوری))(چهارشنبه سوری) آغاز می شود وبا آیین سیزده بدر نوروز به سر انجام خود
می رسد.برخی را باور این است که با در نظر آوردن واژه ی((چهارشنبه)) که بر آمده از فرهنگ عرب و سامی است.
پس ((چهارشنبه سوری)) ارمغانی از سوی عربهاست چرا که همان طور که میدانیم در ایران قدیم هر روزی نامی ویژه داشته
است (هرمزد روز وهمن روز اردوهشت روز شهرور روز خرداد روز سروش روز مهر روز زامیاد روز و....) و نشانی از
بخش بندی امروزین چهار هفته ای و نام های آنان به چشم نمی خورد.
اما می بینیم که در میانه سده چهارم ه از این جشن و چگونگی برپایی و هنگام آن و نیز دیرینگی اش سخن به میان است.
برابر این آگاهی که در کتاب تاریخ بخارای ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی آمده در زمان منصور پسر نوج از شاهان ساسانی
در میانه سده چهارم هجری این جشن با شکوهی تمام برقرار بوده و به نام ((جشن سوری)) نامیده می شده است.
چون در روزشماری تازیان چهارشنبه و شب آن نحس و نا مبارک به شمار می رفته شب چهارشنبه و آخر سال را با
((جشن سوری)) به شادمانی پرداخته و بدین گونه می کوشیدند تا نحسی ونا خجستگی چنین شب و روزی را بر کنار کنند.
همچنین جاحظ در کتاب خود با نام المحاسن و الاضداد به نا مبارکی چهارشنبه نزد عرب ها اشاره می کند.
منوچهری در این روز مردمان را به شادمانی می خواند تا از نا خوبی و بد یمنی آن رها شوند.
اما بر پایه ی پژوهش های انجام شده زمان باستانی ((جشن سوری)) را می توان در این سه گاه بازجست:شب بیست و ششم از
ماه اسفند یعنی در نخستین شب از پنجه ی کوچک یا در اولین شب پنجه ی بزرگ یا پنجه ی وه که پنج روز کبیسه است
و نخستین شب و روز ((جشن همسپتمدم)) (آخرین گاهنبار سالانه) و دیدگاه سوم آخرین شب سال است که ارجمند ترین روز
((جشن همسپتمدم)) و جشن آفزینش انسان است.
واژه ی ((سوری)) واژه ی فارسی است و به معنی ((سرخ)) می باشد وچنان که پیداست به آتش اشاره دارد. البته ((سور)) در
مفهوم ((میهمانی )) هم در فارسی به کار رفته است.برپا داشتن آتش در این روز نیز نوعی گرم کردن جهان و زدودن سرما
و پژمردگی و بدی از تن بوده است. در قدیم جشن های آتش کاملآ حالت جادویی داشته وبسیار بدوی بوده است. چگونگی
این جشن همسانی و مانندگی های فراوانی به جشن سده دارد.
استاد پورداود پس از بزرگداشت این جشن باستانی به موضوع ویژه ای اشاره دارد و بر این باور است که رسم پریدن از روی
آتش و خواندن ترانه هایی همچون ((سرخی تو از من زردی من از تو و...)) از افزونه های پسا-اسلامی است و از دیدگاهی
بی احترامی به جایگاه ارجمند آتش به شمار می رود.
برخی رسوم ((جشن سوری)) به شمار ذیل است:بوته افروزی آب پاشی آب بازی فالگوش نشینی قاشق زنی کوزه شکنی
فال کوزه آش چهارشنبه سوری آجیل مشگل گشا شال اندازی شیر سنگی(توپ مروارید)و....
برخی را عقیده بر این است که ((جشن سوری))با مراسم مربوط به بزرگداشت فروهر در گذشتگان نیز پیوند وبستگی دارد.
البته استاد مهرداد بهار با این ایده فرجامین مخالفت می ورزد.
سر انجام سخن سخن آن که امید است این روشنی بخشی ها و آتش افروزی ها اخگری شود بر بیشه ی اندیشه های پر طراوت
مردمان خردمند ایرانی تا به پشتوانه فرهنگ پر بار و ارجمند خویش و به یادمان شادباش ها و خشنودی های کهنی که همگی
دارای بستری دینی اخلاقی و فرهنگی بوده خردمندانه و در روشنان پندارو گفتار و کردار نیک پای کوبانه و خرسند در راه
راستی گام زنند.
برایمان به یادگار مانده است ودر مورد جشن های فراموش شده ی آتش به ((آذرگان)) می توان اشاره داشت.آتش نزد ایرانیان
مظهر روشنی پاکی طراوت سازندگی زندگی سلامت و تندرستی و در نهایت بارزترین تجلی خداوند در روی زمین است.
مجموعه ی آیین های نوروزی از ((جشن سوری))(چهارشنبه سوری) آغاز می شود وبا آیین سیزده بدر نوروز به سر انجام خود
می رسد.برخی را باور این است که با در نظر آوردن واژه ی((چهارشنبه)) که بر آمده از فرهنگ عرب و سامی است.
پس ((چهارشنبه سوری)) ارمغانی از سوی عربهاست چرا که همان طور که میدانیم در ایران قدیم هر روزی نامی ویژه داشته
است (هرمزد روز وهمن روز اردوهشت روز شهرور روز خرداد روز سروش روز مهر روز زامیاد روز و....) و نشانی از
بخش بندی امروزین چهار هفته ای و نام های آنان به چشم نمی خورد.
اما می بینیم که در میانه سده چهارم ه از این جشن و چگونگی برپایی و هنگام آن و نیز دیرینگی اش سخن به میان است.
برابر این آگاهی که در کتاب تاریخ بخارای ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی آمده در زمان منصور پسر نوج از شاهان ساسانی
در میانه سده چهارم هجری این جشن با شکوهی تمام برقرار بوده و به نام ((جشن سوری)) نامیده می شده است.
چون در روزشماری تازیان چهارشنبه و شب آن نحس و نا مبارک به شمار می رفته شب چهارشنبه و آخر سال را با
((جشن سوری)) به شادمانی پرداخته و بدین گونه می کوشیدند تا نحسی ونا خجستگی چنین شب و روزی را بر کنار کنند.
همچنین جاحظ در کتاب خود با نام المحاسن و الاضداد به نا مبارکی چهارشنبه نزد عرب ها اشاره می کند.
منوچهری در این روز مردمان را به شادمانی می خواند تا از نا خوبی و بد یمنی آن رها شوند.
اما بر پایه ی پژوهش های انجام شده زمان باستانی ((جشن سوری)) را می توان در این سه گاه بازجست:شب بیست و ششم از
ماه اسفند یعنی در نخستین شب از پنجه ی کوچک یا در اولین شب پنجه ی بزرگ یا پنجه ی وه که پنج روز کبیسه است
و نخستین شب و روز ((جشن همسپتمدم)) (آخرین گاهنبار سالانه) و دیدگاه سوم آخرین شب سال است که ارجمند ترین روز
((جشن همسپتمدم)) و جشن آفزینش انسان است.
واژه ی ((سوری)) واژه ی فارسی است و به معنی ((سرخ)) می باشد وچنان که پیداست به آتش اشاره دارد. البته ((سور)) در
مفهوم ((میهمانی )) هم در فارسی به کار رفته است.برپا داشتن آتش در این روز نیز نوعی گرم کردن جهان و زدودن سرما
و پژمردگی و بدی از تن بوده است. در قدیم جشن های آتش کاملآ حالت جادویی داشته وبسیار بدوی بوده است. چگونگی
این جشن همسانی و مانندگی های فراوانی به جشن سده دارد.
استاد پورداود پس از بزرگداشت این جشن باستانی به موضوع ویژه ای اشاره دارد و بر این باور است که رسم پریدن از روی
آتش و خواندن ترانه هایی همچون ((سرخی تو از من زردی من از تو و...)) از افزونه های پسا-اسلامی است و از دیدگاهی
بی احترامی به جایگاه ارجمند آتش به شمار می رود.
برخی رسوم ((جشن سوری)) به شمار ذیل است:بوته افروزی آب پاشی آب بازی فالگوش نشینی قاشق زنی کوزه شکنی
فال کوزه آش چهارشنبه سوری آجیل مشگل گشا شال اندازی شیر سنگی(توپ مروارید)و....
برخی را عقیده بر این است که ((جشن سوری))با مراسم مربوط به بزرگداشت فروهر در گذشتگان نیز پیوند وبستگی دارد.
البته استاد مهرداد بهار با این ایده فرجامین مخالفت می ورزد.
سر انجام سخن سخن آن که امید است این روشنی بخشی ها و آتش افروزی ها اخگری شود بر بیشه ی اندیشه های پر طراوت
مردمان خردمند ایرانی تا به پشتوانه فرهنگ پر بار و ارجمند خویش و به یادمان شادباش ها و خشنودی های کهنی که همگی
دارای بستری دینی اخلاقی و فرهنگی بوده خردمندانه و در روشنان پندارو گفتار و کردار نیک پای کوبانه و خرسند در راه
راستی گام زنند.
tiyara- .
- تعداد پستها : 23
امتياز كاربر : 69
تاريخ عضويت : 2010-02-16
جنسيت :
متولد : 1988-11-15
سن : 35
ساير موارد
نوع گوشي همراه:
حالت من:
جوايز اخذ شده:
رد: چهارشنبه سوری
ممنون تیارا
joline- .
- تعداد پستها : 880
امتياز كاربر : 1928
تاريخ عضويت : 2010-02-12
جنسيت :
متولد : 1993-03-11
سن : 31
شهر : تهران
ساير موارد
نوع گوشي همراه: نوكيا
حالت من: شاد
جوايز اخذ شده: بهترين ارسال كننده
مواضيع مماثلة
» آش میوه اردبیل و گول چهارشنبه یا چهارشنبه سوری
» اس ام اس های چهارشنبه سوری
» :: آداب شب چهارشنبه سوری
» چرا مراجع چهارشنبه سوری را حرام کردند؟
» فال روزانه
» اس ام اس های چهارشنبه سوری
» :: آداب شب چهارشنبه سوری
» چرا مراجع چهارشنبه سوری را حرام کردند؟
» فال روزانه
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد